I arbeidet med denne bloggen oppdaget jeg tilfeller at skjult markedsføring og ble mer bevisst på metodene som brukes. Gjennom intervjuene ble jeg bedre kjent med de ulike aktørene i bloggverdenen, både leserne, ekspertene, de kommersielle aktørene og de som lager regelverket.
Jeg fant ut at det er ulik bevissthet i forhold til merking av reklame blant de som blogger. Noen fulgte reglene og noen ikke. Noen av de kommersielle aktørene gir inntrykk av å være ganske unnvikende og sleipe når de får spørsmål om hvordan de markedsfører varene sine overfor unge kunder gjennom rosablogger. Andre aktører er mer ryddige i så måte og har kanskje ikke noe å skjule. Slik vil det nok være i mange bransjer.
Jeg synes markedsføringsloven og reglene fra Forbrukerombudet er gode nok, men siden det er en del som ikke følger de, burde det kanskje blitt en oppstramming i praktiseringen. Hvordan dette skal foregå har jeg ikke vurdert her.
I hovedsak har lovgiverne (Stortinget) og Forbrukerombudet gjort en god jobb, så nå er det på tide at bloggerne forholder seg til reglene som gjelder skjult markedsføring.
Det er de unge forbrukerne som blir ofre for de sleipe triksene som bloggerne og merkene bak benytter seg av. Det er kanskje ikke så rart at de fleste selskapene jeg ønsket å intervjue ikke ville svare på spørsmålene mine. Dette viser at skjult markedsføring er noe vi fortsatt må holde utkikk etter.
------------
------------
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar