Denne bloggen utgjør den praktiske delen av min fordypningsoppgave. Mitt alias er Cornelia Monrad-Krohn, og jeg går i 3 Vgs på Oslo By Steinerskole. Jeg har allerede levert den teoretiske eller skriftlige delen av oppgaven.
Bloggen handler om skjult markedsføring i såkalt ”rosablogging”. Rosablogger er blogger som spesielt henvender seg til unge jenter som er opptatt av skjønnhet og mote.
Jeg er interessert i hva skjult markedsføring er, og siden jeg leser mange blogger selv er jeg opptatt av å kunne litt om den typen skjult reklame lesere blir utsatt for. Det er en realitet at blogging er en arena bl.a. for ungdom og hvor ungdom faktisk kan tjene penger. Denne i utgangpunktet uskyldige virksomheten på internett har vokst seg til å bli en stor bransje. Som alltid i vekstbransjer er det mye interessant og rart å finne hvis man prøver å se litt bak fasaden. Her er det mye å lære om hvordan de store selskapene tenker og påvirker oss. Det er også mye å lære om ungdommens handlemønster og hva de er opptatt av. Derfor valgte jeg dette temaet.
Bloggen handler om skjult markedsføring i såkalt ”rosablogging”. Rosablogger er blogger som spesielt henvender seg til unge jenter som er opptatt av skjønnhet og mote.
Jeg er interessert i hva skjult markedsføring er, og siden jeg leser mange blogger selv er jeg opptatt av å kunne litt om den typen skjult reklame lesere blir utsatt for. Det er en realitet at blogging er en arena bl.a. for ungdom og hvor ungdom faktisk kan tjene penger. Denne i utgangpunktet uskyldige virksomheten på internett har vokst seg til å bli en stor bransje. Som alltid i vekstbransjer er det mye interessant og rart å finne hvis man prøver å se litt bak fasaden. Her er det mye å lære om hvordan de store selskapene tenker og påvirker oss. Det er også mye å lære om ungdommens handlemønster og hva de er opptatt av. Derfor valgte jeg dette temaet.
Internett er en kommunikasjonskanal på lik linje
med aviser, radio og tv, men skiller seg ut
fra dem på mange måter. For eksempel kan ikke noe annet medium i historien vise
til en raskere spredning enn internett. Det tok 30 år før det var solgt 50
millioner radioer i verden, 18 år før det var solgt like mange tv-er, men bare
4 år før vi hadde 50 millioner internettbrukere.
De siste årene har fenomenet blogging
på internett hatt en eventyrlig vekst og fått mye oppmerksomhet i de
tradisjonelle mediene. Spørsmålene rundt blogging som fenomen er mange. Hvordan
ble blogging så stort? Hva gjør disse ”vanlige folk” , altså bloggerne, for å
få opp til 100 000 lesere daglig (som for eksempel www.fotballfrue.no).
Hvordan kan enkelte unge rosabloggere tjene så gode penger på bloggingen sin?
For å avgrense oppgaven skal jeg først og fremst undersøke hvordan ”rosablogging” har blitt en markedskanal rettet mot unge jenter. Gjennom den teoretiske og den praktiske delen av min fordypningsoppgave prøver å vise hvordan rosablogging er blitt en delvis skjult måte å nå frem til unge og usikre, men kjøpesterke kundegrupper. Jeg har valgt å konsentrere meg om blogger som ligger på blogg.no, fordi dette er norges største bloggportal. De største rosabloggerne er samlet der.
Jeg skal prøve å svare særlig på det siste av disse spørsmålene. Jeg er fascinert og litt skremt av hvor stort blogging har blitt, og lurer på hvordan dagens bloggende ungdom klarer å nå så mange lesere daglig, når innleggene stort handler om hva som går på TV og hva ungdom har på seg.
Jeg skal prøve å svare særlig på det siste av disse spørsmålene. Jeg er fascinert og litt skremt av hvor stort blogging har blitt, og lurer på hvordan dagens bloggende ungdom klarer å nå så mange lesere daglig, når innleggene stort handler om hva som går på TV og hva ungdom har på seg.
Altså ganske trivielle og overfladiske
temaer.
I denne bloggen kommer jeg til å vise eksempler på skjult markedsføring i en rosablogg, og vil belyse temaet blant annet gjennom intervjuer med bloggere, en bloggleser, Forbrukerrådet og en bloggekspert.
God lesning!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar