tirsdag 19. mars 2013

Eksempel. Skjult markedsføring


Elise Bahia Gabrielsen står bak bloggen livingdoll.no, som er en av Norges mest leste rosablogger. Her  ser vi bilder av Elise. Som jeg har beskrevet i den teoretiske oppgaven har bloggere en sterk påvirkingskraft på leserne sine, spesielt unge. Når flere tusen lesere ser Elise med et plagg, kan det være mange som ønsker seg det samme antrekket. På bildene kommer blant annet en fargerik genser fram. Den utgjør en viktig del av et blogginnlegg, og er ikke merket som reklame. Jeg mener dette er skjult reklame.

I det neste innlegget forteller hun om VIP-salget på Nelly.com.  Dette er en klessnettsidene hun blir støttet økonomisk av, altså sponset. 


 Det første man legger merke til er genseren hun hadde i forrige innlegg redusert i pris fra 899kr til 449kr. Dette er et typisk forsøk på å få leserne til å tenkte at de kan gjør et supert kjøp. En genser som Elise har selv, og til en redusert pris! Dette grepet med å bruke et plagg også reklamere for plagget kan være skjult markedsføring. Forbrukerrådet stiller strenge krav til tydelig merking av hva som er reklame. Disse kravene har Elise ikke oppfylt her, slik jeg ser det.



Her er linken til Livingdoll.no hvor man kan se det jeg har beskrevet ovenfor: http://livingdoll.no/?paged=7

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar