For å belyse hvordan ulike selskap bruker
rosablogger som en markedsføringskanal har jeg stilt fire like spørsmål til et utvalg selskap som benytter seg av rosablogger som markedsføringskanal. De fire er Nelly, Zalando, Nevernaked.com og Coverbrands.com. De når ut til mange unge lesere gjennom rosablogger og jeg mener derfor de er representative for bransjen.
Følgende spørsmål ble stilt til disse selskapene.
Følgende spørsmål ble stilt til disse selskapene.
1. Hva er tanken bak å bruke bloggere som en
markedskanal?
2. Hva tenker dere om så kalt skjult markedsføring?
3.Hvordan forholder dere dere til Forbrukerombudets
veiledning om markedsføringsloven til bloggere? Er disse reglene gode nok etter
deres syn?
4. Hvordan tror dere utviklingen i markedsføring i
blogging blir fremover?
Det viste seg at disse spørsmålene fikk veldig ulik respons fra ulike selskap. Bare ett selskap svarte i noenlunde grad på spørsmålen. Flere ville ikke i det hele tatt svare. Enkelte svarte at de ikke kunne svare. I stedet for å bruke to eposter og kanskje 10 minutter på å svare,
brukte de like lang tid på å komme med unnskyldninger.
Svarene:
Zalando og Nevernaked:
Dissehar ikke besvart henvendelsene mine i det hele tatt.
Svarene:
Zalando og Nevernaked:
Dissehar ikke besvart henvendelsene mine i det hele tatt.
Nelly:
Dette er svaret jeg fikk fra Nelly,som er en dansk nettside.
Dette er svaret jeg fikk fra Nelly,som er en dansk nettside.
"Vi er taknemmlige for at du skriver til oss
om dette, men desværre har vi i øjeblikket rigtig mange projekter og samarbejde
med unge der går i skole, så vi har ikke nogen mulighed for at tilbyde tiden og
engagementet som kræves. Vi beklager."
"Du er velkommen til at kontakte os igen hvis
du ønsker samarbejde med os i fremtiden."-Nelly
Her er altså ingen av spørsmålene besvart.
Coverbrands.com svarte slik:
"Hei xxx"
"Takk for henvendelsen. Da vår
markedsstrategi er høyst konfidensiell kan vi dessverre ikke besvare spørsmål
rundt dette. Det jeg kan si er at vi bruker blogg som markedsføringskanal, at
alle våre bloggere er nøye med å merke innleggene og at vi følger
Forbrukerområdets retningslinjer (noe som også er bloggerens ansvar å følge
opp) og at disse retningslinjene er mer enn gode nok i forhold til hvordan
utradisjonell reklame merkes i andre kanaler som for eksempel advertorials i
magasiner etc."
Coverbrands.com besvarte i det minste spørsmål 2 og
3. De kjenner tydeligvis godt til Forbrukerombudets retningslinjer og markedsføringsloven, og hevder de følger dem.
Jeg synes også de svarene jeg IKKE fikk er interessante. Mine spørsmål burde ikke være vanskelig å besvare og jeg fikk inntrykk av at det ikke var tidspress som var den reelle grunnen til manglende svar. Føler disse selskapene at de har noe å skjule?
Jeg synes også de svarene jeg IKKE fikk er interessante. Mine spørsmål burde ikke være vanskelig å besvare og jeg fikk inntrykk av at det ikke var tidspress som var den reelle grunnen til manglende svar. Føler disse selskapene at de har noe å skjule?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar