tirsdag 19. mars 2013

Intervju med nettbutikker: Nelly.com, Coverbrands.no og andre


For å belyse hvordan ulike selskap bruker rosablogger som en markedsføringskanal har jeg stilt fire like spørsmål til et utvalg selskap som benytter seg av rosablogger som markedsføringskanal. De fire er Nelly, Zalando, Nevernaked.com og Coverbrands.com. De når ut til mange unge lesere gjennom rosablogger og jeg mener  derfor de er representative for bransjen.

Følgende spørsmål ble stilt til disse selskapene. 

1. Hva er tanken bak å bruke bloggere som en markedskanal?
2. Hva tenker dere om så kalt skjult markedsføring?
3.Hvordan forholder dere dere til Forbrukerombudets veiledning om markedsføringsloven til bloggere? Er disse reglene gode nok etter deres syn?
4. Hvordan tror dere utviklingen i markedsføring i blogging blir fremover?

Det viste seg at disse spørsmålene fikk veldig ulik respons fra ulike selskap. Bare ett selskap svarte i noenlunde grad på spørsmålen. Flere ville ikke i det hele tatt svare. Enkelte svarte at de ikke kunne svare. I stedet for å bruke to eposter og kanskje 10 minutter på å svare, brukte de like lang tid på å komme med unnskyldninger. 

Svarene:

Zalando og Nevernaked:
Dissehar ikke besvart henvendelsene mine i det hele tatt.

Nelly:
Dette er svaret jeg fikk fra Nelly,som er en dansk nettside.

"Vi er taknemmlige for at du skriver til oss om dette, men desværre har vi i øjeblikket rigtig mange projekter og samarbejde med unge der går i skole, så vi har ikke nogen mulighed for at tilbyde tiden og engagementet som kræves. Vi beklager."

"Du er velkommen til at kontakte os igen hvis du ønsker samarbejde med os i fremtiden."-Nelly

Her er altså ingen av spørsmålene besvart.


Coverbrands.com svarte slik:


"Hei xxx"

"Takk for henvendelsen. Da vår markedsstrategi er høyst konfidensiell kan vi dessverre ikke besvare spørsmål rundt dette. Det jeg kan si er at vi bruker blogg som markedsføringskanal, at alle våre bloggere er nøye med å merke innleggene og at vi følger Forbrukerområdets retningslinjer (noe som også er bloggerens ansvar å følge opp) og at disse retningslinjene er mer enn gode nok i forhold til hvordan utradisjonell reklame merkes i andre kanaler som for eksempel advertorials i magasiner etc."

Coverbrands.com besvarte i det minste spørsmål 2 og 3. De kjenner tydeligvis godt til Forbrukerombudets retningslinjer og markedsføringsloven, og hevder de følger dem.

Jeg synes også de svarene jeg IKKE fikk er interessante. Mine spørsmål burde ikke være vanskelig å besvare og jeg fikk inntrykk av at det ikke var tidspress som var den reelle grunnen til manglende svar. Føler disse selskapene at de har noe å skjule?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar